02 април 2020

Световни оперни театри онлайн


Светът преживява драматични времена, театрите и кината в стотици държави са затворени (последната оперна постановка, която гледах  на живо, беше на 6 март, след това Софийската опера затвори); милиони хора са затворени в домовете си вече няколко седмици, което неминуемо ще се отрази на мнозина, защото както се казва:
Доброто здраве не идва от напредналата медицина. То идва от спокойствието на ума, сърцето и душата.

В помощ на всички нас се притекоха хората на изкуството. За световния ден на театъра, 27 март, няколко български театъра пуснаха онлайн постановки, а оперни театри и у нас, и по света пускат онлайн безплатно балетни и оперни спектакли. Аз съм много доволна от този факт, тъй като социалната изолация естествено се отразява и на мен.
До сега съм посещавала на живо оперни театри само в Милано, Берлин и Мюнхен, но съм гледала онлайн през последните години стрймовете на Метрополитън (Met Opera Live докато се излъчваше в България), на Болшой театър и на Кралската опера в Лондон по програмите им за световно разпространение в кината. В момента имам възможност да се разходя онлайн много по-често и на повече места.
Софийската опера вече четвърта седмица пуска в петък, събота и неделя свои спектакли – програмата може да се намери на сайта на операта или в страницата във фейсбук. Спектаклите са достъпни през YouTube канала на операта. Оперите обаче нямат субтитри. Аз с удоволствие изгледах балета Баядерка и чакам с нетърпение Жизел и Дон Кихот, който ми е от любимите балети.
Метрополитън опера пуска за трета седмица всеки ден свои спектакли, които са достъпни в рамките на 24 часа на сайта на операта, а не в YouTube – програма можете да намерите тук.  Оперите са със субтитри на английски. Аз с голяма радост изгледах Севилският бръснар (Il Barbiere di Siviglia) на Росини, тъй като това е опера, чието представление търсех последните години в някой оперен театър.
Ла Скала (където съм плащала най-скъпият билет за опера някога) не предоставя безплатни онлайн спектакли на почитателите си. В Италия телевизионните канали Rai разпространяват записи на оперните спектакли на Ла Скала.
Болшой театър пусна от миналата седмица също безплатни балетни и оперни спектали от репертоара си, които са достъпни в продължение на 24 часа в YouTube канала на операта – програмата можете да намерите на сайта на операта. Оперите обаче нямат субтитри. Аз вече изгледах Спящата красавица и с нетърпение чакам и други балетни постановки.
Виенската опера също предава онлайн безплатно свои спектакли всеки ден, дори следва актуалната програма на операта, но след регистрация на онлайн платформата  – програмата можете да откриете тук.
National Theatre, чийто постановки гледахме в кината по програмата им National Theatre Live стартира  от днес с комедията One Man, Two Guvnors, онлайн безплатно излъчване на свои постановки – за стриймване в  YouTube канала им в продължение на 7 дни.
Когато човек е затворен между четири стени принудително, работата не го спасява. На помощ идва изкуството - слушането на музика, четенето на книги, гледането на интересни филми и балетните и оперни спектакли.  Спортът също е задържителен разбира се, но трябва много храна за душата.
Пазете се, и хранете душата.

Няма коментари:

Публикуване на коментар