снимка на Народен театър "Иван Вазов" |
Преди няколко вечери гледах
постановката „Нощна пеперуда”, която се играе на Камерната сцена на Народен
театър „Иван Вазов” от март 2012. Постановката е много добра и бях приятно
изненадана. Част е от Руския сезон в Народния театър, който започна с „Ревизор”
и включва още „Лов на диви патици” на руския режисьор Юрий Бутусов по
Александър Вампилов и „Животът е прекрасен” на Александър Морфов по Николай Ердман и е най-силното представление от Руския сезон
според мен.
„Нощна пеперуда” е по пиесата на Пьотр Гладилин,
който освен драматург е сценарист, художник-график, философ и психолог по
образование. Режисьор на спектакъла е Явор Гърдев, сценография и костюми -
Даниела Олег Ляхова, музика Калин Николов, хореография Виолета Витанова и
Станислав Генадиев, фотограф Симон Варсано. Участват: Михаил Билалов (полковник
Кинчин), Весела Бабинова (Николай Лебедушкин), Йосиф Шамли (старши лейтенант
Ювачов - адютант), Христо Петков (капитан Багаев – ротен командир), Сава
Драгунчев (майор Морозов –военен лекар).
Постановката е много силна и си
заслужава да се гледа. Сценографията е интересна – камерната зала е
пренаредена, част от редовете са махнати, в средата на залата е разположена
малка сцена, на която актьорите играят, декори липсват, ако не се броят
пердетата, които биват превърнати в костюми; костюмите са интересни. Актьорите
играят много силно – аплодисменти за Михаил Билалов, който изиграва перфектно
духовното израстване на полковника и за Весела Бабинова, която за студент играе
перфектно и с изпълнението си на балет с автомат успя да ме просълзи.
Действието се развива във военен гарнизон насред нищото (само един свинарник е
наблизо), в който една сутрин редник Лебедушкин се събужда момиче, а висшите
офицери се чудят как да обяснят, скрият и поправят трансформацията. В повечето
ревюта пише, че това е спектакъл за сблъсъка на изкуството с въоръжените сили,
но според мен това е спектакъл за сблъсъка на човека с изкуството и
одухотворяването му. Независимо дали става дума за полковник от армията, за
инженер или продавач в магазин, всеки, който се докосне до художествената
литература, до театъра, до балета, до музиката и ги хареса, няма как да не бъде
омагьосан, променен и трансформиран в по-образован и одухотворен образ. Точно
това се случва с полковник Кинчин – покрай книгите на Лебедушкин, авторският му
текст за пиеса, актьорската му игра по тази пиеса на фона на музика и танцовите
изпълнения полковникът се преобразява и той започва да репетира Отело и да танцува
танго (върховен момент в постановката). Това се случва и с младия редник, който
иска да бъде творец, да пише пиеси, да чете, да бъде актьор, да танцува и да
лети и силното му желание да твори го преобразява в момиче. Това за мен е
най-духовната постановка на Гърдев, която най-ме е докоснала в позитивен смисъл
(предишните, които съм гледала бяха по-провокативни и разтърсващи, но в други
нюанси). Както нощната пеперуда не живее дълго, така и чувствителният творец,
човека на изкуството (Лебедушкин) не оцелява дълго в жестокия свят на реализма
и капитализма (военното поделение); но поантата на пиесата е, че изкуството и
културата променят, извисяват и преобразяват стига да пожелаем и да се отдадем;
изкуството и културата променят не света като цяло (тъй като все пак накрая
Лебедушкин е победен от капитана на ротата), но поне индивидуалния свят.
Пиесата „Нощна
пеперуда” е поставена за първи път в Москва на 17 декември 2001 г. от режисьора
Евгений Коменкович. За нея Гладилин
казва, че това е пиеса за спасението на душата. Той получава награда за
нея от Министерството на културата на Руската федерация в драматургичния
конкурс „Дълг, чест, достойнство” (2003).
Представлението у нас спечели
награда Аскеер 2012 за най-добро представление; Явор Гърдев спечели Аскеер за
режисурата на "Нощна пеперуда" и „Ръкомахане в Спокан” по Мартин
Макдона. Весела Бабинова взе приза Аскеер за изгряваща звезда („Нощна пеперуда”), а
Калин Николов – за музика (за "Нощна пеперуда" и „Ръкомахане в
Спокан”). Горещо препоръчвам да се
гледа.
Няма коментари:
Публикуване на коментар