28 февруари 2025

Моят сезон 2024/2025 в Софийска опера и балет, част 4 - операта "Фалстаф"

На 27-ми февруари в Софийска опера и балет се състоя премиерата на  операта „Фалстаф“ от Джузепе Верди; следващите спектакли са на 28 февруари, 1 и 2 март. Либретото на операта е на Ариго Бойто по пиесата „Веселите уиндзорки“ от Уилям Шекспир. След успеха на „Аида“ през 1871 г. Верди се оттегля и не създава нищо цели петнайсет години. Едва след успеха на „Отело“ през 1887 г, той решава да създаде нещо смешно.

Настоящата постановка е дело на италиански екип: режисьор – Марко Гандини, сценография – Итало Граси, костюми – Анна Биаджоти. 

В ролите гледахме: Сър Джон Фалстаф – Кирил Манолов; Форд – Венцеслав Анастасов; Алис Форд – Габриела Георгиева; Нанета – Силвия Тенева; Фентън – Емил Павлов; Мисис Куикли – Мариана Пенчева; Мег Пейдж – Мария Радоева; Доктор Каюс – Красимир Динев; Бардолф - Николай Павлов; Пистол – Александър Носиков; оркестър и хор на Софийската опера. Диригент на оркестъра бе Григор Паликаров. (3.00 часа с два антракта)


В началото на спектакъла публиката бе помолена да запази минута мълчание, защото оркестърът се разделя в този ден с дългогодишен свой член (погребението е било часове преди премиерата). Мир на душата му. Публиката стана на крака, и спази минута мълчание, усети се много силна енергия в залата. След това премиерата започна. Браво за оригиналната сценография, много интересни решения за отделните сцени. Костюми, грим също са подходящи, оригинални и красиви. В първото действие фрустрираща беше играта със субтитрите, което продължи и във второ действие след антракта – служителят, който трябваше да ги пуска навреме, или бавеше, или превърташе с голяма скорост, което по мое мнение е недопустимо за премиера. В първо действие оркестърът се чуваше по-силно от певците, което също не беше добре, но във второ и трето действие беше по-добре. Във второ и трето действие при масовите сцени се създаваше усещането за лек хаос на сцената, не зная дали това е била целта. Операта е много забавна, певците като цяло играха много добре, успяха да предадат комизма в ситуациите. Браво, беше много забавно. Нашата компания повече хареса пеенето и присъствието на Венцеслав Анастасов като Форд и Мариана Пенчева като Мисис Куикли. Аз харесах и дуетите на Емил Равлов (Фентън) със Силвия Тенева (Нанета). В края на представлението изпълнителите получиха дълги аплодисменти, примесени с викове Браво и други викове и крясъци, което беше странно (не разбрах защо беше това викане). Плюс това ставането на крака е странна практика в този театър, която не се наблюдава в други оперни театри например в Италия и Германия. Препоръчвам за гледане, заради оригиналната сценография и костюми, заради забавната игра на певците и заради забавния сюжет.

 

Премиерата на операта е на 9 февруари 1893 г. в Миланската Скала. Присъстват кралски особи, аристократи, критици и хора на изкуството от цяла Европа. Диригент е Едоардо Маскерони. Някои от номерата са бисирани, а след спектакъла Верди и целият състав са аплодирани повече от час, като в следващите месеци е поставена в много градове в Италия и се играе десетки пъти, като кралят решава да награди за първи път Верди.

Настоящата постановка на „Фалстаф“ е трета за Софийската опера. За първи път у нас последната творба на Верди е представена в Софийската опера на 10.02.1942 с диригент Едмондо де Веки и режисьор Петър Райчев. Следващата премиера е на 14.06.1986 г. с диригент Димитър Манолов и режисьор Светозар Донев. 

 

*статията съдържа снимки и текст на Софийска опера и балет

Няма коментари:

Публикуване на коментар