29 април 2025

"Великият Гетсби" на сцената на Софийска опера и балет

 


Между 25 и 29 април Софийска опера и балет представя отново балетаВеликият Гетсби“. Спектаклите на 25, 26 и 27 април се посвещават на 100 годишнината от издаването на романа "Великият Гетсби", а последният – на 29 април – на Международния ден на балета. Балетът е по романа на Франсис Скот Фицджералд, издаден през 1925 година, наредил се сред най-четените англоезични романи на 20 век. Блогът е писал за последната филмова адаптация на романа с участието на Леонардо ди Каприо от 2013 г тук.

Международно известният хореограф Лео Муич поставя балета „Великият Гетсби“ на софийска сцена, след огромния успех на постановката в Словенския национален оперен театър в Любляна през 2019 г. Той сам подбира музиката, която включва композиции от американските автори Джордж Гершуин, Самюел Барбър, Бени Гудман, Ленард Бърнстейн, Филип Глас, Глен Милър и Джордж Уайтфилд Чадуик. Лео Муич работи със Софийската опера и балет първо по хореографията и режисурата на балета „Ана Каренина“, за който този блог е писал тук; след което предлага хореографията и режисурата на балета „Великият Гетсби“. Сценографията е на Стефано Катунар, а костюмите са на Мануела Паладин Шабанович.

В главните роли гледахме: Симеон Атанасов – Ник Карауей, Никола Хаджитанев – Джей Гетсби, Боряна Петрова – Дейзи Бюканън, Емил Йорданов – Том Бюканън, Катерина Петрова – Джордан Бейкър, Памела Пандова - Миртъл Уилсън, Цецо Иванов - Джордж Уилсън. Кордебалет на Софийската опера. Времетраене 1,45 часа, с един антракт. Балетът се играе с музика на запис, което за мен беша малка изненада.


В самото начало фактът, че музиката е на запис се оказа неприятна изненада; в допълнение ми се струваше, че звучи прекалено високо и ритъмът е много бърз – все едно музиката върви на по-бързи обороти. В допълнение към силната и забързана музика и изпълнителите бяха много на брой, движеха се бързо и ми създадоха усещане за хаос на сцената. Чак дори се замислих дали да не си тръгна. Проявявайки търпение обаче, се оказа, че нещата се наместват и в края на спектакъла балетът много ми хареса. Костюмите са много красиви, сценографията е много интересна; на сцената дори излезе живо кученце. Солистите и кордебалета танцуват страхотно, участват дори гимнастици. Публиката аплодира много изпълнението на мъжете – Симеон Атанасов като Ник, Никола Хаджитанев като Гетсби, Емил Йорданов като Том Бюканън, Цецо Иванов като механика Уилсън и Такафуми Тамагава като Майер Волфсхайм; наистина мъжете солисти изпъкнаха повече. Втората част след антракта беше по-емоционална, красива и въздействаща. Като цяло спектакълът е много, много добър; има ритъм, динамика, емоции, красота. На края на спектакъла публиката аплодира заслужено, дълго и възторжено, изпълнителите. Препоръчвам за гледане.

 

*текстът ползва снимки и текст от сайта на Софийска опера

Няма коментари:

Публикуване на коментар