10 март 2025

Моят сезон 2024/2025 в Софийска опера и балет, част 5 - Ана Каренина

 

От 6 до 9 март Софийската опера и балет представи четири спектакъла на балета „Ана Каренина“ по музика на Пьотър Илич Чайковски. Аз гледах спектакъла на 7-ми март и останах много доволна, че успях да гледам Марта Петкова, тъй като този сезон гледах балетите „Лешникотрошачката“, „Лебедово езеро“, „Баядерка“ и „Кармина Бурана“, но успях да я зърна само сред публиката.

Този балет е по музика на Пьотър Чайковски, по романа на Лев Толстой, с хореографията и режисурата на Лео Муич; сценография Мислав Кузманич; костюми Ларс Айен. През 2019 г гледах друга версия на балет „Ана Каренина“ в Мюнхенската опера – балет с хореографията на Кристиян Шпук (Christian Spuck) с музика от Сергей Рахманинов и Витолд Лютославски (Sergej Rachmaninow, Witold Lutoslawski). Тогава на сцената доколкото си спомням се появи дори влак на видео. Трудно е да сравнявам двете версии поради голямото разстояние във времето.

На 7 март гледахме Марта Петкова – Ана Каренина, Фредерико Пинто - граф Алексей Вронски. Никола Хаджитанев – граф Каренин. Имаше много дебюти: Вяра Иванчева – княгиня Екатерина Шчербацкая – Кити, Винченцо Каруана – княз Степан Облонский – Стива и Мария Йорданова – графиня Лидия Ивановна. Участваха още Кристина Чочанова, Памела Пандова-Бандова, Симеон Атанасов, солисти и кордебалет на Софийската опера. В спектакъла звучи цигулката на Стоимен Пеев и гласът на Цветана Бандаловска, а Ноа Гиофкос играе ролята на малкия Серьожа Каренин. Андрей Галанов дирижира оркестъра на Софийската опера. (1.45 часа с един антракт)

Всички танцуваха и играха много добре: харесаха ни Вяра Иванчева като Кити и Мария Йорданова като Лидия Ивановна (успя да събуди в нас антипатия към героинята) - играха много изразно; на мен ми хареса и Кристина Чучанова като Бетси (аз напоследък съм си й фен, както на Марта Петкова). Марта Петкова, Фредерико Пинто и Никола Хаджитанев направиха страхотни изпълнения с танци и игра. Ноа Гиофкос в ролята на малкия Серьожа Каренин е страхотен сладур; публиката и ние много се радвахме на малкия актьор. Много красиви костюми, интересна сценография. Душевното състояние на героите беше предавано чрез танц, игра и промяна в светлината на сцената. Много красив балет, изпълнен и с много емоции и страсти. Публиката дълго аплодира изпълнителите, като имаше викове Браво, но и други викове и крясъци, което аз не мога да приема, както и постоянното ставане на крака. Като добавим, че голяма част от публиката не знае кога да пляска, мисля, че е време Софийската опера да проведе курс по етикет, както започна да прави представяне на оперите преди премиера. Спектакълът е красив и емоционален и е хубаво да се гледа от любители на балета.

Няма коментари:

Публикуване на коментар