снимка от сайта на Музейна Галерия за модерно изкуство |
В сряда Музейната Галерия за модерно изкуство отвори врати за изложба „Греди, Хубен, Койчев” (11 април - 27 май), която представя творби на художниците Хубен Черкелов и Греди Асса и на скулптура Павел Койчев. Тази изложба е реплика на българският павилион от Международното биенале за съвременно изкуство във Венеция през 2011, където тримата представяха България. Венецианското биенале е създадено през 19 век и е мястото, където на всеки две години се представят тенденциите за авангардно изкуство в Европа. Участието в него носи престиж и на творците, като повишава цената на техните произведения на международния арт-пазар, носи престиж и на страната, а България участва за пръв път. 54-то издание на Венецианското биенале през 2011 се проведе от юни до кря на ноември като куратор на българската изложба е Джордж Лукс. Към венецианските творби тримата творци прибавят сега и нови творби. Аз направих кратка разходка през творбите от изложбата с изкуствовед от Галерията, която много ме вдъхнови и за това разказвам набързо в блога с идеята четящите да се вдъхновят, да отскочат до „Оборище” 10 и да разгледат изложбата. На входа на Галерията „Виолетова биволица” на Павел Койчев посреща посетителите (скулптурата е от дърво, главата на биволицата е в лилаво, а рогата, копитата и вимето са оцветени в злато). Нова за публиката е инсталацията „Пролетен мотив” на Койчев, създадена специално за изложбата, която е разположена в центъра на залата (представлява агънце от специален материал, което свети и което е стъпило на зелена тревичка); изложени са и шест-седем малки пластики от месинг на Койчев. Греди Асса е представен с няколко големи платна, които пресъздават впечатленията и емоциите на твореца от Малдивите, с една композиция от четири платна с влакчета и с две изненади: „Планината” и „Постмодерна надменност” (платно, създадено специално за Галерията, което намира място веднага до входа). В картините си Хубен Черкелов пресъздава сюжети от емисиите на стари банкноти и монети от различни държави по света (САЩ, България, Германия, Белгия, Либия, Китай, Куба, Италия, Швейцария и др), като по този нетрадиционен начин авторът третира темата за историята, общността и принадлежността към символите на нацията. На мен, от изложените платна на Черкелов, най-много ми харесаха „Пресичането на Вашингтон при Делауеър” и “Banca d’Italia” (по Тициан). Любим мотив за Черкелов е Мадарският конник и на изложбата може да се види платно с известния барелеф; има и платно, изобразяващо римската вълчица, откърмила Ромул и Рем, по Джакомети, както и платно с Малкия принц. От изложбата като цяло най-силно ме впечатлиха трите големи платна на Греди Асса посветени на Малдивите и като цяло стилът на Черкелов (напластяването на слоевете боя, цветовете, използването на специалното холографско фолио, което се използва и в банкноти, в платната-реплики на банкноти – уникален стил, който впечатлява и дори вдъхновява :-) ). Още нещо интересно за Хубен Черкелов е премиерата на документален филм, посветен на неговото творчество „Хубен рисува пари” (България, 2012) на режисьора и сценарист Георги Тенев, на София филм фест през март, който за съжаление аз пропуснах (надявам се някой път да го изгледам, тъй като харесах платна на Хубен извън изложбата и мисля, че има интересен, уникален, впечатляващ стил, за който ще ми е интересно да науча повече). Като приятел на Галерия бих казала: Заповядайте да разгледате новата изложба „Греди, Хубен, Койчев”.
Няма коментари:
Публикуване на коментар