Снощи гледах
спектакъла „Животът е прекрасен”, който се играе на Голяма сцена на Народен
театър „Иван Вазов” от началото на март. Постановката е част от Руския сезон в
Народния театър, който започна с „Ревизор” на Мариус Куркински по Гогол и
включва още „Лов на диви патици” на руския режисьор Юрий Бутусов по Александър
Вампилов и „Нощна пеперуда” на Явор Гърдев по Пьотр Гладилин. Спектакълът „Животът
е прекрасен” е по пиесата “Самоубиецът” на Николай Ердман; режисьор е Александър Морфов, сценографията е на Никола
Тороманов; художник на костюмите - Марина Додова; музика – Асен Аврамов;
хореография – Ивайло Иванов. Участват Камен Донев,
Рени Врангова, Светлана Янчева, Пламен Пеев, Албена Колева, Руси Чанев,
Стефания Колева, Теодор Ялмазов, Дарин Ангелов, Деян Ангелов, Валентин Танев, Павлин
Димитров, Биляна Петринска, Любомир Петкашев и др. Със специалното участие на
мюзикхол оркестър „Разкърши се”: Веселин Веселинов – Еко, Мишо Шишков - син, Нивилиян Гемиджев, Николай
Темнисков, Данаил Тотев.
Пиесата “Самоубиецът” е
написана през 1928 г. и е поставена за първи път в СССР чак през 1987 г., тъй като е била забранена. Ердман
пише пиесата, когато е на 28 години и след нея не написва повече нито една
пиеса.
Постановката
продължава близо три часа и има антракт. След края си излязох силно възмутена
от тази комедия на абсурда. Приятелите, с които бях, харесаха постановката,
въпреки че и те като мен се чудеха през цялото време на какво толкова се смее
публиката (харесва скечовете или се надсмива над опростачването на обществото);
на мен спектакълът като цяло не ми хареса, през цялото време изпитвах силна
досада и неразбиране към одобрителните възгласи и аплодисменти на публиката по
време на действието. Текстът на автора наистина е много силен и критичен на
моменти (особено във второ действие) със сатирата на обществено-политическия
реализъм по времето на написването на пиесата. Сценографията е интересна с
изнасянето на действието в комуналната квартира най-отпред на сцената, точно
пред зрителите и по съседните ложи, върху които има простряно пране; във второ
действие на сцената се появява подвижно стрелбище от панаир и ресторант със
скара-бира; после сцената се върти и се превръща в гробище. Използвани са
елементи и от нямото кино и музика, които препращат към Чарли Чаплин. Костюмите
са в духа на епохата и ми харесаха. Актьорите играят много добре и си
заслужават поздравленията. Камен Донев продължава със скечовете от „Възгледите
на един учител за народното творчество” (който спектакъл не ми хареса и за мен е
доказателство за връх в опростачването на публиката). Пиесата разкрива историята
на малкия човек в СССР, който разбира 30 минути преди да умре, че животът е
прекрасен. Но само, за да яде, пие, танцува и прави секс ли си струва да живее
човек?! – у мен главният герой/режисьорът оставиха това впечатление. За мен
животът също е прекрасен, но си заслужава човек да живее не само, за да яде
наденица, да има боен бас и да живее с жена си и тъща си, които го обичат и
почитат. Животът е много други неща – себеутвърждаване, любов, съпреживяване,
пътувания, успехи, идеи, изобретения, прогрес, еволюция, промяна и развитие,
морал, ценности и тн., и в никакъв случай не само ядене, пиене и гуляи. Режисьорът,
който в медиите изразява недоволството си твърдейки, че народът у нас
изпростява и нивото на успеваемост е нивото на средно образование, всъщност с
постановката си, според мен, издига в култ точно изпростяването на обществото
вместо да застане в опозиция. Защото публиката в залата се радваше и аплодираше
именно простоватото говорене, танците, скечовете и псувните на сцената, а не
идеята за пропадането на някои слоеве (интелигенция, духовенство, търговци) в
обществото и за несвободата на малкия човек. Или аз не разбрах режисьора,
замисъла му и като цяло постановката, или публиката като цяло не разбра замисъла на пиесата. Важното е,
че всеки човек и вкус е различен, а този спектакъл пълни салона на всяко представление.
Светлана Янчева получи
номинация за Аскеер 2012 за Водеща женска роля за ролята на Серафима Илинична,
а Камен Донев получи
номинация за Аскеер 2012 за Водеща мъжка роля за ролята
на Подсекалников.
1 коментар:
Здравейте, ето какво бих добавил аз за постановката: не мога да повярвам, че такова просташко представление се играе в народния театър! Това е първото представление, на което съм бил и да не мога да се насиля дори да ръкопляскам. Хумора беше толкова силно просташки, абсолютно грозно разголване, гавра с всяка една институция, каруцарско псуване в прав текст - това са само част от нещата, които не ми харесаха. Дълбокия смисъл на постановката беше всъщност толкова плитък, че и легнал по очи не можеш да се удавиш в него. Театърът преди беше културно мероприятие, а от тази постановка си тръгнах с чувство за затъпяване.
На всеки, който не цени просташкия хумор силно препоръчвам да не си причинява тези 3 часа простотия. Няма спор, че на другите ще им хареса!
Публикуване на коментар