07 октомври 2012

Майстора, цветето и Вселената



"Аз свързвам при всяка идея човека с Вселената, която трепти от радост и взема участие във всичко, което той прави. Каквато и идея да третирам, третирам вечния живот. Може и само цвете да рисувам, но да отразиш единството на вечния живот, на Вселената, това е."

снимка на НХГ, най-любимата ми картина на Майстора
От лятото все се каня да посетя една изложба, но все не оставаше време; знаех, че май трябваше да приключи през септември, но я удължиха до 7 октомври, сложих си римайндер в телефона и в събота подкарах натам. Беше красиво преживяване. Става дума за юбилейната изложба "Майстора, цветето и Вселената", която се откри на 3 юли в Националната художествена галерия  /или както сега е новото име Национален музей на българското изобразително изкуство – последният да затвори вратата, както беше лафът/, посветена на 130-та годишнина от раждането на Владимир Димитров-Майстора. Партньор в реализирането на изложбата е ХГ ”Владимир Димитров-Майстора”, Кюстендил, която съхранява най-голямата за страната колекция от произведения на Майстора (Галерията в Кюстендил съхранява над 300 живописни творби и над хиляда рисунки). Показани са и картини, собственост на Софийска градска художествена галерия, и галериите в Русе, Добрич, Стара Загора, Бургас, Кърджали, Пловдив, частни колекции. Кураторите Бистра Рангелова и Анелия Николаева, търсили ключа към Майстора през неговите думи, са си свършили според мен добре работата. Над 250 платна и рисунки са подредени в залите на втория етаж на Двореца; подредени са тематично, като отделните зали са посветени на майката, на циклите от Цариград и Сиракуза, на пейзажи, плодове и цветя, на автопортрети, на девойки от Кюстендилско, на селски обреди и обичаи. В отделните зали има монитори, на които вървят мисли и снимки на Майстора, има надписи и по стените в залите, в една от залите има телевизор, на който върви филм за Майстора и където са наредени столове, на които хората да поседнат и погледат. Като отидох в НХГ имаше дълга опашка, тъй като билети се продават в една малка стая на една каса (пресилено е да се каже – билети се продават на маса без касов апарат от немного чевръста възрастна жена) и за това чакането не мърда. Чаках за билет 25 минути, купих си и каталог от изложбата (за да си заслужава това толкова дълго чакане); багажът на някои хора – главно раници - стои неохраняван в стаята-каса. Мисля, че трябва да се помисли за отделна стая-гардероб с гардеробиер/охрана за багажа на посетителите и за по-чевръсто справяне с продажбата на билети. Естествено заради дългата опашка имаше доста роптаене от хората, а охраната заключи музея в 17 ч, тъй като работното му време било до 18 ч и заради опашката нямало нужда да се пускат повече хора, а явно доста хора като мен са оставили идването до НХГ за последния момент. А това, че имаше голяма опашка и залите бяха пълни с хора, много ме зарадва; явно все още има хора, които търсят красивото и духовността в ежедневието. Билетът струва 6 лв (за ученици е 3 лв), като цената е висока за българските условия, но за европейските е доста добра (обиколила съм много музеи, дворци, манастири и църкви с вход из Европа и правя разликата). Естествено чакането си заслужаваше – изложбата страшно ми хареса; смятам, че кураторите са се справили професионално. Този човек наистина е майстор, лицата на образите му са така изразни, цветовете са така живи и наситени, че просто от платната се лее светлина и енергия, живот и желание. Заслужава си да се разгледа изложба на Майстора, тази специално ще я оставят още десетина дни в съкратен вариант, така че още можете да отскочите до НХГ.
Към изложбата има два каталога, книжка за оцветяване, пъзел с картина на майстора, специални чаши, сувенири и картички. За последно голямо издание с произведения на Майстора е правено през 1989 г. Сега всеки, който иска да се наслаждава на картините на големия български художник и у дома, може да си закупи големия каталог за 45 лева или кратката му версия за 10 лева (каталозите са двуезични - на български и английски). Купих си съкратеният вариант на каталога, който при първото му прочитане започна да се разпада на отделни страници, иначе е от гланцирана, скъпа хартия и с красиви цветове, с обяснителни текстове към невероятно живите образи на Майстора; изглежда добре направен на пръв поглед, но ако искаш да го разглеждаш многократно и да прочетеш текстовете (както аз направих) се разпада. Следващият път, моля използвайте по-здраво лепило, за да стане още по-качествена изработка.
Иначе, който има интерес и е пропуснал изложбата в НХГ, може да отскочи до галерия Индустриална на ул. Индустриална 11, София, където от 19 септември до 15 октомври са подредени живописни, акварелни и графични творби на Владимир Димитров-Майстора пак по случай 130 години от рождението му. Логото на изложбата е "Първичната материя", като в проекта участват СБХ, галерията в Кюстендил, регионалният исторически музей в Благоевград и с подкрепата на фондация "Братя Василеви". Аз мисля да отскоча до там.
От 5 октомври пък във Военноморския музей във Варна е открита изложбата на Националния военноисторически музей „Владимир Димитров-Майстора. Сюжети от Балканската война”. Националният военноисторически музей притежава 63 платна (акварел и туш) от периода на Балканската и 85 рисунки (акварел и перо с туш), както и три живописни платна от Първата световна война. Тази част от творчеството на Майстора е по-малко позната, но тя впечатлява с точния щрих, правдивост и живописност на образите. Картините, подбрани от фондовете на Националния военноисторически музей отиват за първи път във Варна и ще останат до края на ноември. Аз едва ли ще ги разгледам, но гостите на Варна могат да се възползват.
Владимир Димитров-Майстора (1882 – 1960 г.) е сред най-прочутите български художници. Специфичният му стил не може да бъде сбъркан – неговите картини са изключително впечатляващи с живите си цветове и уникалния рисунък. Голяма част от картините му са портрети и пейзажи. Природата заема централно място в платната на Майстора, изобразена с широки щрихи и близки по тоналност багри.

Няма коментари:

Публикуване на коментар