снимки на Софийска опера и балет |
Между 19 и 28 април любителите на танца и
балета имаха възможността да се насладят на 7 балетни спектакъла в София, в
рамките на програмата “Американски балет
за България”, организирана за трета поредна година от сдружение “Кълчъръл
бриджис”, фондация “Америка за България” и Софийска опера и балет. Тазгодишното
издание на „Американски балет за България” протече на две сцени: в зала 1 на
НДК в две поредни вечери можеха да се гледат изпълненията на една от
най-добрите балетни компании в САЩ – „Алвин Ейли”, а на сцената на Софийска опера
и балет гледахме произведения на едни от най-добрите американски хореографи на
20 век – Джордж Баланчин, Джером Робинс и Уилям Форсайт.
Аз изгледах четирите балета, включени в цикъла „Големите американски хореографи", поставени от трупата на Софийска опера и балет и
оркестъра на Софийска опера и балет с диригент
Борис Спасов. Началото на спектакъла постави "Кончерто
Бароко" (Concerto barocсo) - Концерт за две цигулки и оркестър по музика на
Йохан Себастиан Бах. Хореографията и костюмите са дело на Джордж Баланчин. Постановчик
на Concerto Barocco,
както и на Па де дьо, по хореографията на Баланчин, е Даян Уайт (оторизиран постановчик на The George Balanchin Trust). Костюмите
на солистите бяха изцяло в бяло, но не бяха нещо особено – обикновени бели
трика с полички (запазен знак на хореографа). Ансамбълът губеше доста
често синхрона помежду си, което смущаваше леко (кога балерините ни ще се
научат, че синхронът във фигурите е много, много важен?! Да гледат по-често
рускините, които танцуват в синхрон като роботи).
След това следваше Па де дьо по музика от П. И. Чайковски, откъс от Лебедово езеро отново
по хореография на Баланчин. Солисти бяха Боряна Петрова и Александър
Александров. Историята на 8-минутното изпълнение по музика на Чайковски започва
от Болшой театър и една неуспешна постановка на "Лебедово езеро" през
1877 г., музиката не е част от оригиналните партитури на
балета и затова и не се играе при
нито една възстановка на балета до 1953 г., когато написаната част е открита в
архивите на Болшой и дебютира за първи път на сцена през 1960 г. по хореография на Баланчин. Това
беше частта, която най-много харесахме аз и компанията. Костюмите бяха красиви,
Боряна Петрова беше в красива, ефирна розова рокля и сякаш прелиташе като
пеперуда по сцената. Двойката танцуваше и стоеше красиво и нежно на сцената.
След това беше танцът "По средата, леко издигнат" (In the middle, somewhat elevated) по
хореография на Уилям Форсайт и музика на Том Уилямс с постановчик австралийската балерина Катрин
Бенетс. Спектакълът
е създаден през 1987 г. по поръчка на балетиста Рудолф Нуреев за Парижката
опера и балет и балетиста Силви Гилем. Спектакълът на мен ми
хареса като костюми (трика в зелено) и техника на танца (солистите танцуваха с
много добра техника под бързите тактове на музиката), но музиката ме издразни (остри
звуци сякаш от чукове и търкания на метал, които прорязват сцената и публиката и
направо пробиват дупка в мозъка); според мен с голям успех музиката би могла да
действа като психотронно оръжие или средство за измъкване на информация при
дълги разпити в неоторизираните щатски затвори например. Компанията едва
издържа до края на тази част, щеше да се изниже, ако бяхме по-близо до вратата
на залата. Като цяло тази част от спектакъла за някои сигурно е била дразнеща,
за други въздействаща и затрогваща.
Последната част от спектакъла беше комичният
балет "Концертът" (The Concert) по музика на Фредерик Шопен и хореография на Джером
Робинс с постановчик Киплинг Хюстън, автор на
костюмите Айрийн Шараф, художник на костюмите Холи Хайнс, сценография Соул
Стайнбърг. На тази част публиката доста се посмя, включително и аз. "Концертът" е една пародия на класически
концерт, изнасян от Шопен, която Робинс поставя за първи път през 1956 г,
описвана е като една от най-приятните, забавни и свежи балетни
хореографии, на които човек може да попадне. Гост-пианист беше Георги
Черкин. По време на рецитала на
Шопен балетистите играят публика, която пуска фантазията си в действие, а
Робинс я пресъздава в танц (например танц на пеперуди, при който пианистът ги гони с кепче по сцената). Костюмите бяха интересни (включително интересни шапки), музиката беше
приятна, изпълнителите танцуваха и играеха, включително и Георги Черкин прояви
актьорски талант, с което забавляваха публиката.
Учуди ме, че в публиката имаше много дечица на
всякаква възраст от две до дванадесет години, които заслужават да бъдат
похвалени, защото издържаха два часа и половина без да говорят, плачат и пречат
на възрастните да гледат (дори на нашия ред имаше дете на годинка и половина,
което преди втория антракт заспа и родителите си тръгнаха). Браво на хората, че
възпитават децата в любов към танца; аз обаче до сега съм водила моите племенници само на
балет за деца (за което съм писала тук и тук). Като цяло на мен спектакъла ми
беше интересен, но не ми хареса така, както ми хареса „Американски балет за
България - 2” (за който писах тук). Компанията пък остана разочарована и съжали,
че не сме гледали трупата „Алвин Ейли” в НДК. За мен спектакълът беше приятно и
на моменти красиво изживяване, бягство от действителността, разнообразие от
работния делник и потапяне в друг свят за кратко, за това смятам, че въпреки
минусите в спектакъла, ще продължа да гледам трупата на Софийския балет. На публиката явно
много й хареса спектакъла, тъй като трупата получи накрая много аплодисменти, а
солистките получиха много цветя.
Няма коментари:
Публикуване на коментар