Вчера ходих с моите племеннички
на детски балет в Софийската опера и балет. Децата кацнаха в петък в България и
аз вече ги чаках с билети, защото вярвам, че в малките трябва да се възпитава
от рано усет към красивото, към някои морални ценности и към изкуството.
Гледахме „Спящата красавица”, детски балет, включен в детската програма
„Отиваме на опера и балет” за сезон 2012/2013-та на националната ни опера. През
този сезон представления на „Спящата красавица” има само през ноември и януари.
„Спящата красавица” е
балет-приказка от П. И. Чайковски, по хореография на Мариус Петипа, по
приказката на Шарл Перо (не на братя Грим). Риолина Топалова е автор на
режисурата, хореографията и сценографията. Аз и снаха ми харесахме представлението,
за племенничките ми да не говорим; и двете много харесаха балета, през цялото
време коментираха героите, избираха си коя коя фея или принцеса или кралица е,
след края на представлението едната ми племенничка танцуваше балет по пътя и до
вечерта бяха заредени от представлението – караха ме да им пускам музика от
балети и танцуваха балет в къщи. Иначе малката заличка на седмия етаж беше
почти пълна с малки и по-големи (имаше и около две годишни дечица и шест-седем
годишни с родителите). Този път имаше номерца на столовете и отбелязани сектори
и по-бързо се ориентирахме в местата си от предното ни гледане на детски балет
(за което писах тук). Костюмите от представлението бяха много красиви, всички
танцуваха усмихнати и с желание да зарадват децата, децата пляскаха и се
радваха. За сценография няма какво да се каже, тъй като заличката е много
малка, без подиум или сцена и не позволява декори. Със снаха ми
коментирахме, че всички балетисти са подбрани много сполучливо за ролите си,
имаше и едно малко момиценче-балерина, която играеше малката Аврора и която
беше страшно сладка и разчувства всички. Коментирахме също, че представлението (а
и приказките като цяло и адаптациите по тях) показва някои ценности на децата, те
запомнят кое е добро и кое лошо и в повечето случаи си избират ролята на добрия
и красивия. Така че не само четенето на приказки, но и адаптирането им като
театър, опера или балет действа въпитателно на малките. Представлението продължава 45-50 минути; нямаше деца, които да не издържаха и да излизаха по-рано. Като цяло балетът се
хареса на всички деца и родители; препоръчвам го и за момченца, не само за момиченца.
Премиерата на балета „Спящата красавица”
е в Мариинския театър в Санкт Петербург на 15-ти януари 1890. Постановката е
подготвена много грижливо – с богата сценография, привлечени са най-добрите
солисти на театъра. "Спящата красавица" е най-дългият балет на Чайковски,
който продължава почти четири часа. Почти винаги балетът е представян в
съкратен вариант. В България "Спящата красавица" е едно от първите
заглавия поставени в София още в зората на българския балет – премиерата е на
25 февруари 1938 година. Хореографията е на Макс Фроман, сценографията на
Евгений Ващенко, дирижира Асен Найденов. „Спящата красавица” е балет, който се
възприема от публиката с лекота, има естествен образователен характер и не на
последно място акцентира върху утвърждаването на човешките ценности. „Спящата
красавица” се счита за най-красивата балетна музика, написана от Пьотр Илич
Чайковски и се превръща в един от най-известните балети от световния класически
репертоар.
Няма коментари:
Публикуване на коментар