През почивните дни гледах „Облакът Атлас”; филм, който върви по кината у
нас от началото на ноември (световната му премиера беше през октомври 2012). По
принцип не обичам фантастика и бях решила да не го гледам, но трима човека,
независимо един от друг, като знаят, че съм киноман ми казаха, че щял да ми
хареса и да го гледам. Е добре, отидох да го гледам и не ми хареса; очаквах
повече, може би малко повече философия.
„Облакът Атлас” (Cloud Atlas, САЩ, Германия, Хонг Конг, Сингапур,
171 мин., 2012) е филм, позициониран като жанр фантастика, драма, мистерия, по
романа на Дейвид Мичъл „Облакът Атлас”. Режисьори, продуценти и сценаристи на
филма са Том Тиквер, Лана Уашовски и Анди Уашовски. Участват Том Ханкс, Холи
Бери, Джим Броудбент, Хюго Уивинг, Хю Грант, Сюзън Сарандън, Джим Стърджис,
Кийт Дейвид и др.
Филмът има противоречиви отзиви;
някои го определят като едно „от най-смелите кино начинания на годината”,
докато други критикуват недостатъците на близо тричасовия епос. Във филма се
преплитат шест различни истории, по-интелигентните зрители бързо ще се
ориентират в пъзела и дори според мен доста бързо биха разпознали актьорите,
които се преобразяват във всяка една от сюжетните линии, без да чакат финалните
надписи, в които са представени преобразяванията на всеки (тоест гримът във
всяка история не е чак толкова брилянтен, та актьорите да са неузнаваеми- може
би за това филмът не е номиниран в категория грим за Златен Глобус или Оскар по
предварителна информация). Историите се развиват в различно време - от 1849, през 1936, 1973, 2012, 2144, та чак до 2321 година. Филмът е нестандартен, изисква
концентрирано гледане, но същевременно стои някак си разпокъсан, нехомогенен; историите
се развиват нехронологично, разбъркано, зрителят скача от една сюжетна линия в
друга, от един век в друг. Връзката между отделните истории (прераждания) в
различните епохи на отделните персонажи обаче не е особено ясна. „Всичко е
свързано”, твърди постера на филма. Как и защо е свързано обаче филмът не се
опитва да отговори. За човек като мен, който е чел, че още Питагор 500 години
преди новата ера говори за прераждането на душите, който е слушал семинари за
Кармата, този филм малко стои хаотичен, повърхностен, несериозен и неспособен да
отговори на замисъла си. Ясно е, че идеята е да се покаже, че всичко е свързано
във Вселената (пространство и време); че природният закон, който казва, че
енергията не се губи, а само преминава от една форма в друга важи и за
душите, които се прераждат в различни епохи; че цвета на кожата, възрастта,
пола и социалното положение нямат значение, важен е вътрешният свят на човека,
ценностите и действията, с които засягаме и други хора около нас и така ги
привързваме към нашата пространствено-времева мрежа от
действия-реакции-последици; НО всичко това е загатнато толкова повърхностно, че
ме хвана яд защо съм си дала парите на вятъра. Съжалявам, доста хора се
прехласват по филма, но за мен не е нищо особено. Дори в отделни моменти става
доста неприятен (да не кажа непоносим) за гледане - например в сцените, в които
виждаш как човек се размазва на паважа, или как обезглавяват друг, или в
сцената, в която разни хора-накачени на куки като парчета месо отиват за
претопяване в супа – за вегетарианец като мен тази сцена причинява неприятно
чувство и позиви на повръщане. Бъдещето, представено като 22 век в Нео Сеул
изглежда отвратително и не бих искала да доживея до него (то не че ще стане, но
все пак този сюжет, пресъздаден от дуото Уашовски като копие на Матрицата е доста
грозен и в материален, и в духовен смисъл). Не го препоръчвам за гледане, в
момента доста добър филм по екраните например е „Арго” – новият режисьорски
проект на Бен Афлек, който заслужено е сочен като един от филмите на 2012 (за
него писах тук).
Няма коментари:
Публикуване на коментар