Сара Бернар от Жорж Клeрен, снимки от сайта на музея |
Днес приключва изложбата „Париж 1900” на творби от колекциите на Музея за изящни изкуства на Парижката община Пти пале, която се състоя в Националната галерия за чуждестранно изкуство (НГЧИ), с която завършва и един етап от историята на националния ни музей. Постоянната експозиция на музея повече от месец вече е събрана и частични ремонтни дейности вървяха и докато разглеждахме „Париж 1900” през декември. Изчакваше се краят на експозицията „Париж 1900” и започва големият ремонт и преобразуване на музея в нов модерен музей по желанието на сегашното ръководство на министерството (дали ще излезе сполучлив проект, в скоро време ще разберем). Галерията не е ремонтирана основно от откриването си.
Националната галерия за чуждестранно изкуство е открита на 5.11.1985 г. в реконструираната сграда на Държавната печатница, частично разрушена от бомбардировките по време на Втората световна война. Музеят е създаден след години събирателска и организационна дейност през 70-те и 80-те години на миналия век като художествена галерия към първата международна фондация в България (“Св.Св. Кирил и Методий” днес). Впоследствие към колекцията се добавя и фондът от чуждестранно изкуство на Националната художествена галерия. Галерията притежава над 10 000 музейни единици - графика, живопис, скулптура, приложни изкуства и е единствена по рода си на Балканския полуостров. Дано новата сграда и новият имидж на музея да ни харесат.
Експозицията „Париж
1900” (26 Октомври 2012 – 13 Януари 2013)
представи 141 експоната от колекциите на Пти пале, съчетани с произведения
от френската колекция на НГЧИ, подбрани съвместно от
уредниците на парижкия музей и на колегите им от нашата галерия. Главният
куратор на изложбата е Жил Шазал, директор на Пти пале. Изложбата беше
осъществена по инициатива на посолството на Република Франция в България и Министерство
на културата на България.
Експонатите,
подписани от творци като Aлфред Рол, Анри Леви, Ернест Рену, Огюст Роден, Фернан Пеле, Реноар; Едуар
Вюйар, Морис Дени, Феликс Валотон и Пиер Бонар от
пост-импресионистичната група „Наби”, виртуоза на цветното стъкло Лалик, Ектор
Гимар, Жорж Клeрен (автор на известния портрет на голямата френска актриса Сара
Бернар) обезсмъртяват Париж от времето на Бел епок.
Показана беше и
съпътстваща изложба от картини на големите български майстори на
изобразителното изкуство Антон Митов, Иван Мърквичка, Никола Михайлов, Борис
Шац и други, представили България на Световното изложение в Париж през 1900
година и получили множество медали. Експозицията включваше много обяснителни
текстове във всяка зала, които разказваха за епохата, за даден стил в
изкуството или за модата по онова време – например Пиер-Огюст
Реноар, Шарл Жирон и Антонио Ла Гандара изобразяват “Парижанката”, а
скулптурите на Антоан Бурдели Огюст Роден пресъздават жените „от края на века”.
Експозицията включваше скулптури, мебели, сервизи, предмети от
ежедневието, керамика, културни афиши, гравюри, документи и други артефакти,
напомнящи за колорита на епохата. Имаше и рисунки, чувствителни
на светлина, покрити с тъмен плат, които се разглеждаха като повдигнеш
покривалото, погледнеш и пак завиеш творбата. Филмът на братя Люмиер Париж
1900, заснел посетителите на изложението със субтитри на български език, беше
прожектиран в Галерията през времето на изложбата.
А на самото откриване (не бях на
откриването, а минавах с колата си за опера и щях да сгазя един от висящите
кибици, представители на НСО) се виждаше отстрани много народ, много светлини и прожектори, много
суета. Дано самата изложба е имала
успех и повече хора да са я видяли и харесали; на мен и моята приятелка, с
която я разгледахме не ни хареса като цяло, точно тези творби-представители на френската
живопис, графика и скулптура не ни впечатлиха особено. На мен ми хареса като
цяло повече залата с българските представители на самото изложение през 1900-та.
По залите си личеше и разликата в развитието (на ниво общество, икономика,
изкуство) на държавите по онова време в България и Франция (село, война, поля
срещу Бел Епок, красота, богатство); разлика, която съществува, макар и в по-малка степен, и днес, сто години по-късно. Все пак изложбата, показваща края на една епоха във Франция, белязана от изложението през 1900-та е събитие в културната ни програма този сезон. Интересно ще ми е читателите на
блога да напишат мнение за изложбата, ако са я посетили?!
Няма коментари:
Публикуване на коментар