На 14 март гледах единственото за сезона представяне на
балета на Софийска опера и балет „Дамата
с камелиите”. Балетът е по музиката от операта „Травиата” на Джузепе Верди,
адаптирана за танци от руския композитор Сергей Онсоф; а действието е по романа
на Александър Дюма-син „Дамата с
камелиите” (1848) и напомня либретото на „Травиата”. Времето на действие е средата
на 19 век, а мястото – Париж и околностите. Режисьор и хореограф на спектакъла е Ирен Шнайдер,
помощник-хореограф е руският експерт Дмитрий Передугов, сценография Еберхард
Матиас, костюми Стефан Станисиц; диригент Борис Спасов. Балетът се играе в три
действия от няколко сезона на родната ни сцена.
Действащи
лица и изпълнители: Маргарита
Готие - Марта Петкова, Арманд Дювал
- Никола Хаджитанев, Жорж Дювал - Росен Канев,
Граф Жирей
- Ясен Вълчанов, Смърт - Дойчин Дочев, Барон де Варвие
- Еленко Иванов, Пруданс - Вихра Маджарова,
Олимпия
- Лора Бошнакова, Анаис - Александра Дрангажова,
Три Кокетки
- Катерина Петрова, Илиана Филипова, Венера Христова, Нанин - Людмила Илиева,
Нишет
- Иванка Касабова, Густав - Георги Аспарухов,
Сент Годен
- Борислав Петров, Еужен - Георги Банчев,
Артур
- Светослав Николов, Гастон - Иван Георгиев,
Франц Л.
- Иван Шопов, Стара
дама - Албена Георгиева, оркестър и ансамбъл на балета
Като цяло
спектакълът хареса на мен и компанията като съвкупност от музика, костюми и
изпълнение. Музиката на Верди (от Травиата) е популярна, емоционална и красива,
едно от най-забележителните световни музикални произведения; низ от красиво изваяни
и емоционално наситени мелодии и нямаше как да не ми хареса (освен това голяма
част от мелодиите са ми познати). Специалисти наричат Верди „поет на
най-дълбоките човешки чувства”. Костюмите са красиви, някои рокли стояха много
нежно. Сценографията е интересна, липсват декори, а сценографът е заложил на
светлинните ефекти за декора, като художественото внушение се постига чрез игра
на светлината върху огромни прозрачни платна с изрисувани цветя. Марта Петкова
танцуваше красиво и стоеше много нежно на сцената. Кордебалета в повечето
изпълнения имаше синхрон. Първо действие беше малко скучно поради липса на
динамика, след антракта стана доста по-интересно поради смяната на сцените, смяната
на разнообразни костюми и динамиката в действието. Балетът си заслужава да се
гледа, защото предлага красива музика, танц и визия и успява да пренесе зрителя в друг
свят, далеч от делничното.
Няма коментари:
Публикуване на коментар