снимка на Софийска опера и балет |
В неделя вечер гледах последното
за сезона представяне на най-новия оперен спектакъл на Софийска опера и балет -
„Евгений Онегин”. „Евгений Онегин” е
съвместна продукция на Софийската опера и балет и Букурещката национална опера
с премиера през януари 2013, след десетки години пауза. Спектакълът е поставен от
румънски екип: от румънския оперен и театрален режисьор Йон Карамитру,
сценографията е на Мария Миу, костюмите са на Виорика Петровичи, а хореографията
е на Мирела Симничану, диригент - Юрие Флореа.
„Евгений Онегин” (1877-1878) е
опера в три действия (седем картини)
на великия руски композитор П.И.Чайковски, който е и автор на либретото в
голямата му част, малка част е на Константин Шиловски, по едноименния роман в
стихове на А. Пушкин. Действието се
развива в Петербург и на село през 20-те години на 19 век. Чайковски
е автор на опери, симфонии, три балета, симфонични пиеси, камерни творби и
художествени песни, които водят до нов етап в развитието на руската класика, но
и заемат челно място в световната музикална култура.
Действащи
лица в операта и изпълнители: Ларина, помешчица – мецосопран - Иванка Нинова, Татяна, нейна дъщеря –
сопран - Екатерина Куприевская, Олга,
дъщеря – мецосопран - Цвета Сарамбелиева,
Филипевна, бавачка – алт - Юлиана Иванова,
Евгений Онегин – баритон - Петър Димов,
Ленски – тенор - Даниел Острецов,
Княз Гремин, бас - Ангел Христов,
Ротни, бас - Стоил Георгиев, Зарецки,
бас - Димитър Станчев, Трике,
французин, тенор – Хрисимир Дамянов;
селяни, селянки, гости на бала, помешчици, дами, офицери - оркестър, хор и ансамбъл на балета на Софийска опера и балет и детски ансамбъл "Пим-Пам".
Спектакълът е много красив,
напомня на театрална постановка, може би защото ярко изпъкват психологическите
състояния на главните герои при играта на певците. Руската оперна певица Екатерина
Куприевская пее с лекота, завладяващо и успява да пресъздаде красиво емоционалните
състояния и характера на своята героиня Татяна (дори успява да накара зрителя
да се постави на мястото на героинята). По мнение на критици образът на Татяна
е един от най-хубавите, най-завършените, най-цялостните и дълбоко психологични
образи в цялата оперна литература. Цвета Сарамбелиева също умело внушава с
играта и пеенето си лекомислието и суетността на Олга. Петър Димов, Даниел
Острецов и Ангел Христов също умело показват на зрителя емоционалните борби и качества
като чест и достойнство на своите герои. Много се радвах, че операта е на
руски, тъй като през цялото време можех да следя репликите на героите почти без
превод (въпреки че превод имаше и на български, и на английски, но по-старите
поколения разбираме, когато се пее на руски). Като цяло, като се замисля това е
най-театралната оперна постановка, която съм гледала напоследък (за много от последните
оперни спектакли на Софийска опера има ревюта в блога), в повечето изпъква
пеенето на оперните ни гласове, но тук изпъкват и актьорските качества на
певците. Костюмите са красиви, сценографията е лека и красива. Поздравления за съвместната работа на Софийската и Букурещката опери. Като цяло
спектакълът впечатлява с добро пеене, емоционална игра, красиви костюми и си
заслужава да се гледа.
Няма коментари:
Публикуване на коментар