Премиерата на новата постановка,
която ще се играе на Камерна сцена в Народния театър - "Терапевтът", беше
на 16 и 29 ноември. "Терапевтът" е по пиеса на Елена Алексиева.
Режисьор на спектакъла е Крис Шарков, сценография - Венелин Шурелов, художник
на костюмите - Елица Георгиева, композитор - Асен Аврамов. В ролите: Владимир
Пенев, Жорета Николова, Марин Янев, Цветан Алексиев,
Александра Василева, Илиана Коджабашева.
Историята в пиесата се върти
около методите на д-р Мърт (В. Пенев), възпитател на кучета и кучешки
психотерапевт, но всъщност психолог на човешката душа и успешен
манипулатор на техните стопани. Всеки от клиентите на терапевта има сериозни
личностни и емоционални проблеми, усеща сериозни липси в живота си и търси
щастие през връзката си с домашния любимец; обединяващото между всички клиенти са
именно маниите, които имат, желанието за щастие и любовта към кучетата. Ролята
на терапевта е да изкара всичко на повърхността, да го навре безпощадно в очите на човека
и да предложи своя версия за изцеление, играейки си с човешките слабости и
манипулирайки човешките мисли и страсти.
„Всички сме сами на света.
Единствената разлика е, че някои го знаят, а други не. Но всеки запълва
празнотите както може. Най-добрият приятел на човека не е друг човек.
Понякога е куче, което се държи като човек. А най-често е заблудата, която
е измислил сам за себе си.” ни казват авторите на постановката.
След първото премиерно
представление, прочетох някакви негативни мнения и отидох да гледам следващото
леко предубедена (и до днес в интернет могат да се прочетат само негативни
мнения). Въпреки това спектакълът по-скоро ми хареса, отколкото да ме настрои
негативно (на моята компания не й хареса). Наистина спектакълът не е за всеки
вкус; бих казала, че е по-скоро тежък за масовия вкус, а дали е още в суров вид
(както се изказват някои зрители), аз нямам компетенции и претенции да преценя.
Актьорската игра според мен е много силна, особено ми хареса партньорството
между Владимир Пенев и Жорета Николова. В пиесата има идея и доста за размисъл,
ако схванеш замисъла на отделните епизоди-диалози. Сценографията е интересна, а
костюмите ми харесаха; куклите, които изпълняваха ролята на кучетата приличаха
повече на прасета и в началото почти ме разсмяха. Като цяло бих дала по-скоро
положителна оценка за странната постановка, доста от зрителите в залата (сред
които много актьори, режисьори и критици), смятам я харесаха, съдейки по
аплодисментите и подвикванията „браво” накрая. Всеки обаче трябва да прецени
сам за себе си дали подобен спектакъл е по вкуса му, а единственият начин да
направи това, е като види постановката и отсъди, а не като чете само негативни
мнения в интернет.
П.П Елена Алексиева получи номинация за Икар 2013 за най-добър драматургичен текст.
П.П Елена Алексиева получи номинация за Икар 2013 за най-добър драматургичен текст.
Елена
Алексиева е автор на две стихосбирки и на три сборника с разкази: Читателска
група 31 (награда „Хеликон” 2005.), Кой (2006) и Синдикатът на домашните
любимци (2010). Романите й включват Рицарят, дяволът, смъртта (2007), Тя е тук
(2009) и най-новата й книга, романът Нобелистът (2011, номинация за „Хеликон”).
Елена Алексиева е автор и на няколко пиеси, сред които Експериментът (2006, постановка
на радиотеатъра на програма «Христо Ботев» на БНР, 2012 г.), Глас (2010) и Терапевтът
(2010).
Няма коментари:
Публикуване на коментар