снимки от сайта на театъра |
Отдавна не бях гледала
постановка, която да ми хареса на сто процента и която с чиста съвест да
препоръчам горещо. Миналият петък с приятели гледахме постановката „Шведска
защита” в Малък градски театър „Зад канала” и много ни хареса; препоръчвам я горещо.
Не само на нас ни хареса, но и повечето зрители на излизане от залата
коментираха, че много им е харесала.
„Шведска защита” е пиеса от испанския драматург Жорди Галсеран с
оригинално заглавие „Методът Грьонхолм” (2003), по името на шведски психолог,
автор на специална процедура за подбор на персонал. Режисьор на постановката е Бина
Харалампиева, сценография и костюми Петя Стойкова, музика Асен Аврамов.
Участват Атанас Атанасов, Пенко Господинов, Петър Калчев, Василена Атанасова.
Пиесата, определяна като офис-трилър, се е играла от февруари 2008 на сцената
на Малък градски театър "Зад канала" с участието на Христо Мутафчиев
до миналата есен, когато той получи инсулт; от февруари месец тази година (когато
е втора премиера на спектакъла) представленията са подновени, поради големия
интерес, с участието на Петър Калчев в същата роля (който се справя блестящо). "Шведска защита" е една
от най-гледаните пиеси в Европа; поставена е в повече от 25 страни с голям успех.
Спектакълът има награда Аскеер 2008 на Атанас Атанасов за водеща мъжка роля.
Пиесата представя интервю за
работа в голяма мултинационална компания, в която кандидатстват трима мъже и
една жена. Кандидатите са подложени на специфичен подбор, който включва игри, в
които се разголва професионалния и личен живот на кандидатите, всички техни тайни
лъсват, а реакциите, емоциите и
действията на кандидатите са наблюдавани и преценявани тайно с камери. Игра на нерви, в която се
разразяват всякакви емоции и страсти и в която оцелява най-хладнокръвният или
най-коравосърдечният.
Това е една много добра, модерна, оригинална постановка, в която действието
е динамично, държи те в напрежение до самия му (неочакван) край, прави те
съпричастен (тъй като всеки се е явявал на интервю за работа) и готов да заемеш
една от страните на интервюираните. Актьорската игра е много добра,
сценографията също е интересна, костюмите са подходящи (липсва безсмисленото
събличане, характерно за много постановки напоследък). Продължителността
й е два часа, но те минават неусетно. Препоръчвам я горещо за гледане.
Друга постановка на същия театър
и екип, която гледах неотдавна и която сравнително ми хареса е „Канкун”. „Канкун” (2007) е също пиеса на Жорди
Галсеран, поставена в Испания през 2008, а у нас през ноември 2010 като
копродукция на Драматичен театър „Н.О. Масалитинов“ – Пловдив и Малък градски
театър „Зад канала” от същия екип: режисьор - Бина Харалампиева, сценография и
костюми - Петя Стойкова и музика Асен Аврамов. Участват Ирини Жамбонас, Искра
Донова, Филип Аврамов и Ивайло Христов. Постановката има награда Икар 2011 за
главна женска роля на Ирини Жамбонас и номинация за Аскеер 2011 за Ирини
Жамбонас.
„Канкун” е спектакъл за изборите,
които правим в живота си; понякога се връщаме назад в миналото и се питаме
правилно ли сме постъпили или не. Тези действия (макар и безсмислени) са
характерни за всеки човек, всеки в даден момент от живота си се обръща назад,
пита се дали е направил правилен избор, съжалява или не за дадена постъпка и
се терзае дали, ако бе постъпил по другия начин или поел по другия път, животът
му щеше да е различен, по-добър и по-щастлив. Това е характерно за всеки човек
и именно за тези избори ни напомня пиесата. Действието се развива в хотелска
стая в Мексико между две семейни двойки. Действието не е особено динамично,
разчита се на диалога и играта на актьорите. Сценографията, както и костюмите
не са нещо особено, но са интересни. В един момент ме издразни разхождането на един
от героите чисто гол, което и на мен, и на моята приятелка ни се стори
безсмислено и странно режисьорско решение (може ли без безсмислени събличания,
запазена марка за българския театър, моля). Като цяло актьорите играят добре и
постановката е интересна, но може би в края да се стори на някои хора странна и
досадна; може да се гледа.
Няма коментари:
Публикуване на коментар