снимка на cinefish.bg |
След трите прожекции на
тазгодишната Киномания, филмът „По пътя” по романа на Джак Керуак тръгна от
вчера, 30 ноември и в салоните на Синема сити. Романът „По пътя” е завършен
през 1951, но е издаден чак през 1957 и е включван в редица класации за
най-добрите англо-езични романи на 20 век. Това е роман, който описва
следвоенното поколение, началото на революцията срещу правилата и
консервативните норми, често е определян като “generation-defining” (като се имат
предвид битниците служили като вдъхновение за хипи поколението през 60-те). Действието
в него се развива между 1947 и 1951 година, като авторът описва собствените си преживявания
в търсене на своето Аз и приключенията си по пътищата на Щатите и Мексико.
Романът е химн на свободата и себепознанието, на свободния приключенски дух, на
любопитството към света и хората, движещи напред един пътешественик и мечтател
на лов за впечатления и истории, в търсене на себе си и вътрешния си глас.
Режисьор на филма „По
пътя” (On the Road, Франция, Бразилия / 2012 / 139 мин) е Валтер Салес, а
сценарият е дело на Хосе Ривера. В ролите са Сам Райли,
Гарет Хедлунд, Кристен Стюърт, Ейми Адамс, Кирстен Дънст, Виго Мортенсен,
Терънс Хауърд, Алис Брага, Стийв Бушеми и др.
Филмът проследява историята на Сал
Парадайс (Сам Райли) (с прототип самия Керуак) – амбициозен писател и
внимателен наблюдател, привлечен от освободеността, енергията и харизмата на
своя приятел Дийн Мориарти (Гарет Хедлънд), чийто прототип е приятеля на Керуак
– Нийл Касиди. История за разкрепостяването под формата на непрекъснати запои с
количества алкохол и експерименти с наркотици, забави в джаз клубове, безразборни сексуални връзки и
сексуални експерименти (хетеро и хомосексиални), отричане на материалното,
идеализиране на буйните и нецензурирани начини на изразяване – това е историята
на Бийт поколението – културно-литературно движение през 50-те години на
миналия век. Филмът, чието реализиране е чакано над 50 години, е направен добре
от гледна точка на режисьорска интерпретация на романа и операторско
майсторство (някои добавят и като саундтрак), но е страшно скучен. Цялата
история с разкрепостяването звучи някак си банално от гледна точка на сегашния
динамичен, забързан, консуматорски живот; живот, съпроводен между другото с приемане
на всякакви лекарства, наркотици, алкохол и сексуални експерименти, които не
звучат така екзотично както през 50-те. В сегашния контекст на съвременността
романът и филмът според мен и компанията са банални и скучни (преживяли времето си; едва издържахме до края на филма), но все пак
за почитателите на литературната класика, си остават класика и заслужават да
бъдат четени и гледани.
Няма коментари:
Публикуване на коментар